7 aug. 2012

Semester

... har det verkligen vart, men Börjar nu rulla mot sitt slut, ialla fall för vissa.
En annan kom ju på att man kanske ska börja söka jobb eller så.. Men det behöver vi ju inte tänka på just nu. Så vad har hänt sen sist. Jo massor, får se vad jag kan minnas..=)

Vi har fått staket och herre gud vad vovvarna hade skoj, det gick i 180 den första veckan.. Eftersom vi sk hägna in hela tomten men hade inte riktigt tid pengar och ork så blev det en provisorisk grind mellan husen.. Ett kompostgaller mellan stolpar.. Det funkade hur bra som helst tills katterna fick för sig att reta Pluto som blev helt galen och sprängde hela gallret och drog, efter sig kom hans trogna slavar Nikki och Donna.. Nikki är ju inte den tuffa direkt och tappade bort Pluto och Donna efter ca 30 sek.. Och då börjar ju puckot och skälla så Nikki fick jag tag i rätt så snabbt, straxt efter kom Donna , Divan gillar ju inte å va ute på drift förlänge. sen har vi då Mr Pluto.. Den lille jäveln.. I nästan 90 min va vi ute och leta, fler grannar hjälpte till och alla skulle ha ögonen öppna.. Grabbarna cyklade runt åkrarna osv.. Detknäppa va att vi har ingen som helst aning om vart han kan ha vart, för under tiden han va borta så såg vi rådjur som lunkade , katter som strosade, rabbisar som lekte och lammen va så lugna i hagen och lika så tjurarna, Inga grannar hade sett honom och det va en sån kväll då alla va ute. Helt plötsligt hör vi grannens hund börja skälla och Pluto kommer lommandes, trött ledsen och en blodig klo, Annars så va han ok. Det va extraklon som han fastnat i nånstan så pulpan hänger fritt, men nu verkar han inte bry sig. Det visade sig att vår sommargrannes pappa är vet så jag ringde honom och fick råd.. Så slutet gott allting gott denna gång igen.. Pluto med de hundra liven.

Annars så har vi mest vart på stranden, vart ute på en massa kalas, grillat i mängder och umgåtts med alla trevliga grannar runt omkring. Vart på möhippa, titta på traktorslalom, åkt traktorsläp, tittat på smaklösa, K-Pist tävlig och släktkalas.
 Nån träning på brukshundklubben har inte blitt av, jag har vart rätt trött på att träffa nya människor hela tiden, "hemma" på värmdö vad det så enkelt, man åkte dit och allt bara va .. så är det nåt jag saknar väldigt mycket så är det värmdö BK och alla där till, men men man kan ju inte få allt.

Å lilla Nikki blev av med oskulden idag!!!! Jupp lilla tussan löper och Pluto har inte visat nåt intresse över huvud taget, Att Freja och Nikki har lekt tåg i nu två veckor börjar bli vardags mat, Men så i morse va hundarna som vanligt ute på tomten och vi fixade frulle inne, då hör jag ett gnäll som låter som smärta, jag släpper allt och rusar ut och där mitt på gräsmattan står nikki med pluto på ryggen!! FAN Nikki skriker och försöker springa iväg, stackars pluto hänger inte med, nikki skriker ännu mer, lilla gumsan det måste ha gjort så ont, jag får tag i pluto och lyfter honom lite så att han ska hänga med Nikkis svängar, Niclas står helt handels förlamad på trappan med ögon stora som tennisbollar!!Och fattar ingenting. Kom hit och håll Nikki skriker jag.. Sen att vi döär i gräset.. Nikki skakade och Pluto såg så ledsen ut som om han tänkte" men varför gjorde jag så här.. Att jag aldrig lär mig".. Nikki lugnade sig och nästan låg i mitt knä, och så efter 10 min så va allt över och Nikki va som om inget har hänt.. Så nu blir det skilda sov rum för vovvarna i några nätter. Det festliga är att när Freja höglpte märkte kannpt Pluto det.. hmm han har ett gott öga åt welshen.

Nikki här även fått prova på att hämta duvor.. Eh ja det va en syn för galleriet.. Niclas pappa förder upp duvor så jag kan få hur många jag vill, sen är ju både Niclas och hans far jägare så det är ju bara att gilla läget. Så ut på åkern bar det med både levande och döda duvor och gevär. Jag hade jätte ångest, jag va ju tvungen att ta i fåglarna! Hua.. hela jag rös och mådde nästan lite illa. Väl ute så band vi upp freja för att det skulle trigga Nikki.
Fram med första döda duvan, Nikki fick nosa på den , hon tyckte att det va lite äckligt, Nicklas kastade i väg den och jag kommenderade ut Nikki, hon sprang ut nosade och vände; Niclas försökte leka lite med henne men hon vägrade, så ja jag hade inget val, det va bara att ta ett djupt andetag och ta i den döda fågeln, jag hade laddat med handskar, Fy fan va den såg äcklig ut,men jag gjorde det, Och så som Niclas , hans far och mor gapskrattade, de vet att jag tycker att det är skitäckligt.  Nikki började visa intresse , men visste inte riktigt hur hon skulle ta i den. Vi provade allt , men hon va lite si så där, sen kastade vi den och sköt ett skott, då blev det fart på fröken, men ville inte ta den. Vi tog fram den levande duvan.. en tår innombords hade jag, men lever jag med en jägare så är det bara att bita ihop. Duvan sitter i en låda med snöre, släpper ut den och sen skjuter. Jag satte Nikki mellan Niclas och mig, eftersom han skjuter. Lådan gick upp men ingen duva kom, där stog vi alla och såg dumma ut, men så plötsligt så flög den upp och PANG den va död. Nikki triggade till och jag kommenderade ut henne, hon sprang ut nosade och vände, så det va bara för mig och min ångets att gå ut och plocka upp duvjäveln. Då tog hon den!! Min Lilla tös.
Vi bestämde oss för att göra ett nytt försök idag, Jag skulle till frissan så Niclas och Pappa Clas skulle prova med Nikki själva, Så ut till västerhejde. När jag kom tillbaka från frisören och frågade hur det hade gått så skakade Niclas bara på huvudet, Hon hade inte velat alls, hon hade knappt brytt sig om rabbisarna på tomten. Så vi gav oss ut igen. Min lilla MatteGRIS! Ja då gick det bättre, Vi började med en Dummi och skott, Nikki triggade och apporterade jätte fint, sen tog vi en död och efter lite pepp så tog hon den i munnen. Mattes duktiga tjej å hon va så stolt, vi ter en levande oxå, Duva i luften PANG duva på marken , kommenderad nikki som gick ut jätte fint och letade upp den, det va bara det att den va inte död, Nikki nosade på den och vände, jag trodde att jag skulle dö, Pappa Clas gick fram och ja ni kan ju bara gissa vad han gjorde, Åå jag rös i hela kroppen,  Niclas och Clas bara log åt mig.. Ett nytt försök men ny levande Duva.. Fågel i luften.. PANG PANG niclas bommade och fågeln flög iväg..(fick egentligen inte berätta att N bommat, men jag va liksom tvungen! hihi) jag kan lova att innom mig blev jag glad, Nikki satt på alert å väntade på att få springa.. Fan vad gör vi nu. Så vi tog en död duva kastade sköt Nikki på kommando ut och hunden tar den i munnen och kommer in.. Hon hade hajjat, vi kastade och hon hämtade, hon t o m slängde upp den i luften. Sweet så nu är det bara att fortsätta att träna
Skjuta kommer jag aldrig göra själv ,men att se Nikki gör det hon är ämnad för är faktiskt rätt kul och hon satt så fint och väntade inte ett dugg berörd av skotten. Trots höglöp och Plutos påstigning så jobbade hon så fint.. Min lilla söta welsh

Kram från Knas
Min fina Niclas!

Händiga killar


sköldis fick en ny hage

Nöjda vovvar

Lite vila



den är faktiskt lite äcklig..
Pappa Clas


Starka killar


K-Pist träning


söta Alma

Nikki & Sigge

Niclas Syster med familj på besök

Söta wilma

3 kommentarer:

  1. Så kul att läsa om era bravader. Önskar jag sett dig vid duvträningen:-)

    SvaraRadera
  2. Anna Hjalmar å Balder8 augusti 2012 kl. 20:46

    Skulle också velat se dig på duvträningen. Skrattade så jag grät när läste bloggen. Häftigt att Nikki tog viltet så snabbt fastän hon aldrig har provat på sånt som ung!
    Åh, stackars lilla äventyraren Pluto som alltid råkar ut för olyckor, men tåligare hund får man nog leta efter. Hoppas klon växer ut fint.

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder Annika! Gillar den fignerade släten, såklaaaaart :-)

    SvaraRadera