13 juli 2012

Lilla Freja..

.. är vår lilla beagel..
En väldigt rar liten tös på 7 år. När jag kom in i hennes liv va hon en typisk jakthund, låg mest i hundgården förutom på nätterna, åt sin mat och fick en promis då och då, hon hade alltid jätte bråttom att göra sina behov, lite som att hon visste inte när det skulle ske nästa gång, hon sa inte så mycket, när man väl gick ut med henne va nosen i backen och drog på som fan.. Nu snart ett år senare så har det hänt massor, lillstumpan har flyttat in på heltid, snarkar som en gris, och är så kelig, hoppar och stojjar, Nikki och Freja fann varann fort och röjjer runt som två små yrväder med jätte långa öron. svårt att tro att lillan är 7 år, hon har liksom vaknat upp på nytt, kan vara lös på åkern med Nikki, fast nu har Nikki lina tid med tanke på att fröken har fått liiite för mycket frihet.. men men det är ett senare kapitel.. hon är så glad när man kommer hem , hoppar och skuttar, konditionen är mycket bättre och hon orkar hänga på alla promisar, i början gick hon och gömde sig för att hon inte riktigt orkade med.. Hon är oxå mer lyhörd och har hajat att man kan få godis om man kommer på inkallning.. I skogen dock får hon ha koppel, hon är ju drillad till att jaga och väldigt duktig på det.. Hon njuter av all uppmärksamhet, och hela familjen har ändrat sin attityd till hundhållning, Jag tror inte att Freja led av sitt "förra" liv, men jag tror att hon har roligare nu än förr, hon lyser så mycket mer nu. Hon tog till och med upp en leksak , sen stod hon där som ett frågetecken, hon har ju aldrig fått leka på det sättet. sen har hon fått så nya smaker grisöron, ben och leversnittar!!! ojojoj hon tror nog att hon kommit till himlen. Hon har oxå slutat att dra i koppel och har inte alls lika bråttom att göra ifrån sig på promis utan kan gå en bra stund innan nåt händer, ja hon har blitt en riktig knas hund!!!

stolparna till staketet är uppe, jag va så glad här om dagen för att nätet va på g, det kom och såklart så va det FEL!!! För stora rutor.. grrrr så lyckan blev inte så lång, men vi hoppas att det snart kommer, Niclas ska förmodligen snickra i hop grinden i helgen, så när nätet kommer är det bara å spänna upp, Det ska bli skoj och se hur hundarna kommer bete sig när de bara kan gå ut, jag vet att Pluto och Donna kommer älska det, Och snikkan kommer bara njuta av att få hjälpa till att gräva i rabatter mm, det ska bli skönt att kunna ha med den ut på tomten, det har vart så varmt att de vägrar att gå på dagen, t o m Nikki lägger sig i gräset och bara vägrar, hon vill bara ligga å rulla sig och busa..

Ja lilla Nikki har fått gå tillbaka till lina när vi är ute, det har kommit allt för mycket vilt på åkrarna och jag ser henne inte i den höga säden.. Niclas går på semester i dag så nästa vecka ska jag ta med mig Nikki till BK och träna, då är ju N hemma och så slipper resten av flocken följa med och ligga å stekas i bilen. Vi ska oxå försöka hinna med nu att träna Nikki på att apportera duvor, "pappa" Claes har ju en hel frysbox med duvor som jag kan få, så vi tänkte prova med skott osv, får se om hon över huvud taget vill ta en fågel i munnen.. Nikki är ju lite fåning för vissa saker..

Pluto blir bara tuffare och tuffare, han far runt som ett yrväder, leker med grabbarna, har dragkamp mm, han kryper t o m upp till dem i soffan ibland.. jojo han har hittat hem.. Och han är verkligen på krigstigen när det gäller våra igelkottar som bor på tomten, han blir helt galen när de kommer, ner med nosen tjuter och så på den i gen, och så om och om och om igen, N höll på att bli tokig på Pluto, de hade en lång diskussion om att kotten, katterna och sköldpaddan bor oxå här.. Jag stog och små log lite.. För det är rätt meningslöst att skälla på Pluto när det gäller sånt.. han blir bara mer och mer taggad, å när N säger till honom riktigt hårt så tittar lille man på mig med blicken.. "såg du matte!! Får han verkligen skälla på MIG" hahahahah ja lilla kaxiga Pluto, det är så härligt att se hans fina utveckling till en herre med bra självförtroende.. Han har verkligen piggat på sig.. Ibland lite förmycket.. Mitt lilla stora hjärta.
Diva Donna då.. ja hom lommar med och får sina små ryck och röjjer runt, Hon bjuder in freja till lek, men än så länge så vågar jag inte riktigt låta de lajja i fred, för det kan slå så fort på Donna, hon må va söt men en riktig kärring är hon och bitas hårt.. Lilla freja är ju inte så van vid så hårda tag än.

Vi har oxå vart lite hundvakt till grannens Golden hanne på 10mån , Tino.. Jag kan ju säga att han är ju inte det smidigaste som finns, så han har dundrat in i alla vovvar, Freja är lite rädd för honom, Nikki gillar när hon blir jagad men sen får hon visa sin smidighet, för Tino kan inte veia, och det har slutat lite olyckligt, som när han dundrade in i rumpan på pluto, shit jag trodde Plutte skulle se ut som ett dragspel!!!, eller när han sprang över Donna, Oj då fick han smaka på surtantens tänder. men han är en riktigt go kille, påminner såå mycket om Casper.. Min fina golden pojke..

Annars så lunkar allt på, vart en del på stranden, lagom med folk eller nästan inga alls, badgästerna har väl inte visat sig än.
Vi inhandlade en TV till sovrummet igår.. Sweet.. sen kom ett mess från Tofta möbler!!! Vårt skåp har kommit .. Ohhiiii det är så fint så det ska inhämtas på må, för ikväll ska jag först spinna, sen är det grillkväll hos N chef, och på sö är det 70års kalas, för då fyller "mamma" LilleMor år! Hurra!!!
Nä nu ska nog fyrlingarna få komma ut lite!!!
Kram från Knas

Lilla rara Freja
Staketstolpar!!!!

Nikki & Tino

Fick lite hjälp med tvätten av "svartsvansen" Frodo


Mys i min rena tvätt....
Hittade en igenväxt rosen rabatt som börjar synas igen

"min starnd" i Åminne


Tjurig Nikki som vill vara ute...


4 kommentarer:

  1. Tur du kom in i beaglens liv! Hoppas staketet snart är på plats nu då!
    Gullig goldenpojk!

    SvaraRadera
  2. Blir lite avis på din strand då man sitter här på kontoret!

    SvaraRadera
  3. Mysliv... härligt. Håller tummarna att det blir rätt staket nästa gång så telningarna kan springa hej vilt. Duro saknar sin flickvän och Loffe saknar busrundorna med Nikki. Och vi saknar er alla

    SvaraRadera
  4. Anna Hjalmar å Balder1 augusti 2012 kl. 09:03

    Hoppas staketet är på plats nu, så hundarna får njuta av "friheten". Skönt att Pluto inte blev ett dragspel! Ser fram emot fler uppiggande blogginlägg från öjn!

    SvaraRadera